Ovis zenészek

Csalóka lehet a cím, mert itt nem egy-egy csodagyerekről lesz szó, akik pl. négy évesen kiválóan zongoráznak, hanem a zene szeretetéről, amit már jóval az óvodás kor előtt megalapoztunk, ha fontosnak éreztük ezt a gyermekünk jövőjét tekintve.

Egy kisgyerek a tapasztalatait az érzékszervein keresztül szerzi, és nem mindegy, hogy ezekhez milyen érzelem társul. Rácsodálkozik-e a zenére, elbűvöli-e az előadás, élvezi-e annyira, hogy elraktározza magában, mint egy pozitív élményt. Hiszen ezeknek az élményeknek a hatására kezd el ritmikusan mozogni, táncolni, dúdolni, énekelni. Nem ilyen egy boldog gyermek?

A zene nem csak élményt nyújt, hanem fejleszti a megfigyelőképességet, serkenti a gondolkodást, vagyis az értelmi képességeket is erősíti.A ritmus fejleszti a figyelmet, a koncentrálóképességet, a dallam az érzésekre hat, míg a dinamika, a hangszín pedig a hallást fejleszti.

A különböző, zenetanár által vezetett foglalkozások azért is jók, mert ezeken hamar kiderül, fogékony-e a gyerkőcünk a zenére, mennyire ragadja meg, mennyire érzékeny rá. Lehet, hogy mi észre sem vettük, hogy mennyire tisztán és sokszor énekel vagy dudorászik, vagy ezt inkább csak jókedvének tudtuk be, és fel sem tűnt, hogy esetleg az deríti fel, ha dalolhat.A zene összehozza a gyerekeket, a közös éneklés fegyelemre nevel, és arra, hogy figyeljenek a másikra is. Belső világukat nyugtatja a dallam, kiegyensúlyozottá teszi őket, harmóniát teremt. Megélik a pillanatot, feloldják belső feszültségüket, nyugalomra lelnek.

A sokszor hallott dallamot képesek a gyerekek elraktározni, és később visszaidézve el tudják dúdolni, énekelni azt. Nem mindegy mit hallgatunk otthon, mennyire van jelen életünkben a népzene például, mennyire áll közel hozzájuk a komolyzene. Leginkább ezek a dolgok rajtunk múlnak és nem feltétlen csak az óvodai pedagógusokon, hiszen sok mindenből kizárjuk őket, ha csak a napi slágerlisták szólnak otthon a rádióból.

Ma már rengeteg különböző, az óvodai foglalkozásokon kívüli zenei nevelés elérhető a gyermekek számára. Játékos foglalkozások keretében megismerkedhetnek a hangszerekkel, kézbe vehetik és megszólaltathatják őket. Mondókákat, dalokat tanulhatnak ritmushangszerekkel. A szabályosan ismétlődő mozdulatok fegyelemre nevelik őket, maga a játék pedig örömet okoz. A dalok által színesedik érzelemviláguk, az érzéseiket megtanulják közben kifejezni is.  

Ha gyermekünk különleges zenei képességekkel bír, jót tesz neki a fejlesztő foglalkozás. Azért arra figyelnünk kell, hogy ne terhelő legyen, és ne érezze soknak az ezeken való részvételt, hanem maradjon öröm és játék. Majd a későbbiekben, mikor már iskolás korba lép, akkor ráérünk komolyabban foglalkozni azzal, hogy tovább fejlesszük, és hangszert is adjunk a kezébe.

vissza>>>