A mesék bűvöletében

A mesék kihagyhatatlanok a gyermekek életéből, hiszen varázslatot visznek bele, közben pedig megtanítják, hogy az életben hogyan kell helytállni.

A mesék által olyan értékeket vesz át a kicsi, amelyekből építkezni tud, segíti a személyiségfejlődését, segíti megtalálni a helyes utat számára a világban.

mesek_buvoleteben02.jpgHagyjunk időt, és teremtsünk meghitt hangulatot a mesélésre. Ne harsogjon mellettünk a rádió, tévé, ne vonja el a gyermek figyelmét semmi. Vegyük ölve, ringassuk, vagy szorosan átölelve olvassunk, fogjuk együtt a mesekönyvet, miközben a kicsi nézi a képi világot, vagy a saját maga által teremtett világban jár.

A csodavilág és a valóság között könnyen tudnak lavírozni. Nem baj, ha nem reális, ami történik, még nem igényli a gyermek, hogy ami a mesében történik, az valószerű legyen. Itt számára minden megtörténhet. Hisz a csodákban. Beleéli magát a hős szerepébe, együtt érez vele, együtt harcol vele, boldog, ha öröm éri, és szomorú, ha valami nem sikerül neki. Vele éli át a fantasztikus dolgokat, míg tart a mese elhiszi, együtt él a csodaélménnyel.

Azért is szeretik a meséket a gyermekek, mert majdnem mindig sugallnak valami alapvető erkölcsi normát, például a jó mindig győzedelmeskedik, a gonosz elnyeri méltó jutalmát. Ha valamit nagyon szeretnénk, és kitartóak vagyunk, akkor a kitűzött célt sikerül elérnünk, és ha kedvesek, empatikusak vagyunk, és figyelünk másokra, akkor lesznek barátaink, akik jóban-rosszban kitartanak mellettünk és segítenek nekünk.

mesek_buvoleteben01.jpgKitalálhatunk meséket mi is. Sokszor csak azt látni a gyerkőcön, hogy valami történt vele, akár az óvodában, vagy akár otthon, amit nem tud magától feldolgozni. Van olyan gyerek, akiből harapófogóval kell kihúzni mindent, de ha megtaláljuk az utat ahhoz, hogy megnyíljon, akkor rájövünk a probléma okára. Ilyenkor nem mindig lehet előhúzni az adott problémára egy klasszikus mesét, hanem magunkra vagyunk hagyatkozva. Nevek megváltoztatásával találjunk ki egy hasonló mesét, vagy ültessük egy állatmesébe a gyermekünk gondját. Az általunk megformált szereplők legyenek ugyanabban a helyzetben, és általuk oldjuk meg a problémát. Segítsünk ezzel gyermekünknek, a mesét hallgatva könnyebben feldolgozza a feszültséget, és fel is tudja oldani azt, vagy azáltal már, hogy „kívülről” végigéli, vagy pedig kézbe kapja a mese által a megoldást.

Ezek a kitalált mesék közelebb visznek gyermekünkhöz, aktívabbá tehetik a részvételre, hiszen ő is látja, hogy mi ezt most találjuk ki neki. Van, amikor belevesz ő is szereplőt, vagy az általa elképzelt dolgok szerint folytatódik a történet. Szinte közösen írjuk a történetet, ami valahol egy kicsit az ő története is lesz.

vissza>>>